Yleistä
Tiealueen poikkileikkaus on Velhon sijaintipalveluun kuuluva tietokokonaisuus, jonka avulla hallitaan:
- Tien poikkileikkaukseen kuuluvia kohdeluokkia ja niiden ominaisuuksia
- Infrakohteiden topologiaa eli kohteiden sijaintia suhteessa toisiinsa. Velhossa topologiaa ilmaistaan termillä sijaintitarkenne.
Tiealueen poikkileikkauksen kohdeluokilla mallinnetaan Tievelhossa tien peruspoikkileikkausta. Tiealueen poikkileikkaus ei ota huomioon kaikkia poikkeuksia tieverkolla, kuten eritasoliittymiä.
Taustalla vaikuttavat lait, ohjeet ja periaatteet
Tietokokonaisuus perustuu määritelmiltään sekä periaatteiltaan Väyläviraston Tien poikkileikkauksen suunnitteluohjeisiin (2013, 2021) teknisesti soveltuvin osin. Muita tietokokonaisuuteen vaikuttaneita esityksiä ovat:
- buildingSMART Finland (2019). InfraBIM-nimikkeistö .
- Rakennustieto (2011). Infra Hankeosanimikkeistö.
- Oikeusministeriö (2018). Tieliikennelaki
- Muut täydentävät Väyläviraston ohjeet (esim. Jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnittelu (2014) sekä Kaistojen säädösperusta (2020).
Tiealueen poikkileikkauksen kohdeluokat
Kohdeluokka kuvaa Velhossa, mistä reaalimaailman kohteesta on kyse. Kohdeluokalle määritellään joukko ominaisuuksia, jotka kuvaavat kohdetta ja sen rakennetta. Kohdeluokka kuuluu aina johonkin tietokokonaisuuteen.
Tiealueen poikkileikkaus koostuu seuraavista kohdeluokista:
- Erotusalueet
- Kaistat
- Keskialueet
- Levikkeet
- Liikennesaarekkeet
- Luiskat
- Ojan pohjat
- Pientareet
- Reuna-alueet
- Tasanteet
- Tiealueen poikkileikkauksen leveystiedot
- Tiealueen poikkileikkauksen kaltevuustiedot (ei ylläpidetä)
Yleisen kuvauksen Tievelhon kohdeluokista ja tietokokonaisuuksista löydät Kohdeluokkakohtaisista ohjeista sekä
Tietorakenne -sivulta .
Velhon käyttöliittymästä
Tietokuvaukset -osion alta
Tiealueen poikkileikkauksen kohdeluokkien ominaisuustiedot
Tiealueen poikkileikkauksen kohdeluokkien tarkemmat ominaisuustietokuvaukset löydät:
- Kohdeluokkakohtaisilta ohjesivuilta
- Ohjesivujen Tietokuvaus ja vastaavuudet -sivuilta
- Velhon käyttöliittymästä Tietokuvaukset -osiosta
Ominaisuustietoihin liittyvät ajantasaiset muutokset löydät puolestaan Tietorakennemuutokset -sivulta
Sijaintien hallinta
Tietokokonaisuuden sijaintien hallinnan periaatteita on kuvattu tarkemmin Sijaintitietojen ohjesivulla.
Poikkeustapauksia ja tarkempia esimerkkejä on kuvattu tämän sivun Kuvia ja esimerkkejä -osiossa.
Kaksiajorataisuus Tievelhossa
Tievelhossa tieosuus tulkitaan kaksiajorataiseksi, jos sillä on erilliset ajoradat vastakkaisiin suuntiin kulkeville liikennevirroille ja liikennevirrat on erotettu toisistaan fyysisellä esteellä. Tievelhossa kaksiajorataisuutta kuvataan yleisellä tasolla, eikä siinä oteta huomioon yksittäisiä poikkeuksia. Yksittäisiä poikkeuksia yksiajorataisella tieosuudella ovat esimerkiksi yksittäisen liittymän kanavointi tasoliittymässä tai keskikaide eritasoliittymän alueella. Nämä ovat fyysisestä esteestä huolimatta väylän luonteeltaan yksiajorataisia tieosuuksia. Vastaavasti kaksiajorataisella tieosuudella liittymissä olevat aukot keskikaiteessa tai kanavoinnissa yleistetään kaksiajorataisiksi tieosuuksiksi. Lisätietoja Väylän luonteesta on sivulla Luokitustiedot.
Tievelhossa tiealueen poikkileikkauksen kaksiajorataisuus määräytyy väylän luonteen perusteella. Kaksiajorataisuus vaikuttaa siihen, onko vastakkaisiin suuntiin kulkevien liikennevirtojen välissä oleva alue liikennesaareke vai keskialue. Tien keskellä olevia liikennesaarekkeita on aina vain yksiajorataisilla tieosuuksilla. Keskialueita on kaksiajorataisilla tieosuuksilla muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Poikkeukset on kerrottu tämän sivun luvussa Keskialueet.
SURAVAGE-ohjeessa määritelty tieosoiteverkon kaksiajorataisuus poikkeaa tietyissä tilanteissa väylän luonteesta ja siten myös tiealueen poikkileikkauksen kaksiajorataisuudesta. Kun tässä ohjeessa puhutaan yksi- tai kaksiajorataisuudesta, viitataan Tievelhossa määriteltyyn väylän luonteen kaksiajorataisuuteen.
Tietoja ilmoitettaessa Tievelhoon noudatetaan seuraavia periaatteita:
- Tiealueen poikkileikkauksen osat ilmoitetaan aina väylän luonteen kaksiajorataisuuden mukaisesti.
- Ajorata ilmoitetaan aina tieosoiteverkon ajoratojen mukaisesti.
Kohdeluokkakohtaiset määritelmät
Tiealueen poikkileikkauksen kohdeluokat toimivat muiden Tievelhon kohdeluokkien sijaintitarkenteina (pois lukien levikkeet ja tiealueen poikkileikkauksen leveystiedot). Tiealueen poikkileikkauksen kohdeluokkien numeroinnit ja tyyppimääritelmät on esitetty seuraavissa alaluvuissa.
Erotusalue
Erotusalue erottaa ajoradansuuntaiset kävelyn ja pyöräilyn väylät ajoradasta. Poikkeuksena tästä on ”Erottelukaista” -tyyppi, joka on pyöräliikenteen ja jalankulun toisistaan erottava alue.
Erotusalueiden numerointi
Erotusalueiden numerointi kertoo missä kohtaa tiealueen poikkileikkausta kyseinen kohde sijaitsee. Alla olevissa kuvissa on esitetty esimerkkejä Erotusalue -kohdeluokan numeroinneista. Tien oikealla puolella käytetään numerointeja 11 ja 12. Mikäli erotusalueet sijaitsevat tien vasemmalla puolella käytetään vastaavasti numerointeja 21 ja 22. Erotusalueiden numeroinnit ilmoitetaan numerointi-ominaisuustietokenttään Velhon teknistä koodistoarvoa käyttäen. Alla olevassa taulukossa on esitetty erotusalueiden numerointi. Tekniset koodisto-arvot jokaiselle kohdeluokalle löydät myös Velhon käyttöliittymän Tietokuvaukset-osion alta.
| Kohde | Tekninen koodistoarvo |
|---|---|
| Erotusalue 11 | eralnu01 |
| Erotusalue 12 | eralnu02 |
| Erotusalue 21 | eralnu03 |
| Erotusalue 22 | eralnu04 |
Erotusalueiden tyypit
Erotusalueet-kohdeluokka sisältää erityyppisiä erotusalueita, joiden määritelmät ovat kuvattu alla.
Kaistat
Kaistojen numerointi
Kaistojen numeroinnit on kuvattu Väyläviraston ohjeluonnoksessa: Kaistamäärittely 1.1.2020 alkaen (pdf)
Kaistatyypit
Allaolevassa taulukossa on esitetty kaistatyyppien määritelmät.
| Pääkaista | Ajoradalla, jolla ajosuuntaan katsottuna on useampi ajokaista, pääkaista on yleensä oikeanpuoleisin suoraan samaan ajosuuntaan jatkuvista ajokaistoista, jota myös pääosa raskaasta liikenteestä käyttää. |
| Ohituskaista | Ajokaista, joka sijaitsee ajosuuntaan katsottuna pääkaistan vasemmalla puolella mahdollistaen edellä ajavan ajoneuvon ohittamisen vastaantulevasta liikenteestä huolimatta. |
| Kääntymiskaista oikealle | Tasoliittymässä kääntyvälle liikenteelle tarkoitettu lisäkaista. |
| Kääntymiskaista vasemmalle | Tasoliittymässä kääntyvälle liikenteelle tarkoitettu lisäkaista. |
| Lisäkaista suoraan ajaville | Selite tulossa. |
| Liittymiskaista (jos ei ole osa ramppia) | Eritasoliittymän rampilta tielle liittyvän liikenteen lisäkaista. |
| Erkanemiskaista (jos ei ole osa ramppia) | Tieltä eritasoliittymän rampille poistuvan eli erkanevan liikenteen kaista. |
| Sekoittumiskaista | Selite tulossa. |
| Joukkoliikenteen kaista / taksikaista | Selite tulossa. |
| Raskaan liikenteen kaista | Selite tulossa. |
| Vaihtuvasuuntainen ajokaista | Vaihtuvasuuntainen ajokaista osoitetaan ajokaistan molemmin puolin olevalla kaksoisvaroitusviivalla. |
| Pyöräkaista | Polkupyöräliikenteelle tarkoitettu, tiemerkinnöin osoitettu ajoradan pituussuuntainen osa. |
| Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä | Jalankulku ja pyöräily on sijoitettu samaan tilaan. |
| Jalkakäytävä | Jalkakäytävällä tarkoitetaan jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä. |
| Pyörätie | Pyörätiellä tarkoitetaan polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä. |
| Kävelykatu | Jalankulku- ja polkupyöräliikenteelle tarkoitettu liikennemerkillä osoitettu katu. |
| Pyöräkatu | Pyörä- ja moottoriajoneuvoliikenteelle tarkoitettu liikennemerkein osoitettu tie, jolla moottoriajoneuvoliikenteen on sovitettava ajaminen pyöräliikenteen ehdoin. |
| Kiertotilan kavennus | Selite tulossa. |
Tiemerkinnät kaistojen osana
Kuuluu osaksi kaistaa:
Keskiviiva
- Jos eri ajosuuntien välillä on ainoastaan keskiviiva, kuuluu keskiviiva puoliksi eri ajosuuntien ajokaistoille.
- Jos eri ajosuuntien välillä on keskiviivan lisäksi varoitusviiva tai sulkuviiva, tien mittalinja on viivojen välissä eli tällöin keskiviiva kuuluu keskiviivan puoleiseen ajokaistaan ja varoitus- tai sulkuviiva kyseisen ajosuunnan ajokaistaan.
- Käytäntö voi hieman poiketa keski-/sulkuviivojen muutoskohdissa. Esimerkiksi tällöisessä tapauksessa tulppasaarekkeen kohdalla keskiviivan keskikohta on mittalinjalla, mutta siirtyy mittalinjasta ajokaistalle sulkuviivan vuoksi. Tarkempaa ohjeistusta millä matkalla tuo siirtyminen tapahtuu, ei ole annettu.
Ajokaistaviiva
- Samaan suuntaan suoraan jatkuvien ajokaistojen välissä oleva ajokaistaviiva (myös sulkuviiva) kuuluu puoliksi kummallekin suoraan jatkavalle ajokaistalle.
- Kääntymiskaistan tapauksessa ajokaistaviiva merkitään kuten reunaviivan jatke eli tällöin ajokaistaviiva (ja myös sulkuviiva) kuuluu kääntymiskaistaan.
- Jos kääntymiskaistoja on kaksi rinnakkain, niiden välissä oleva ajokaistaviiva ja kääntymiskohdan ohjausviiva kuuluvat puoliksi kummallekin kaistalle.
Ei kuulu osaksi kaistaa
- Reunaviiva
- Kuuluu pientareeseen
- Keskiviiva leveän keskialueen merkinnän yhteydessä
- Ajokaistaviiva kuuluu keskialueeseen.
Keskialueet
Keskialueella tarkoitetaan kaksiajorataisen tien sisäpientareiden välistä aluetta, joka erottaa vastakkaisiin suuntiin kulkevat liikennevirrat toisistaan. Keskialueita esiintyy kaksiajorataisilla tieosuuksilla.
Seuraavissa poikkeustilanteissa yksiajorataisen tien (Väylän luonne = ”Yksiajoratainen tie”) keskiosa katsotaan poikkeuksellisesti keskialueeksi:
- Väylän luonteen tarkennus = Kaksikaistainen keskialueellinen tai keskikaiteellinen tieosuus (1+1)
- Väylän luonteen tarkennus = Keskikaiteellinen ohituskaista tai ohituskaistapari (1+2/2+1)
- Väylän luonteen tarkennus = Keskikaiteellinen ohituskaista (2+2)
Lisätietoja Väylän luonteesta on sivulla Luokitustiedot.
Keskialueen sijaintitiedot
Keskialueen tyypit
Keskialueet-kohdeluokka sisältää erityyppisiä keskialueita, joiden määritelmät ovat kuvattu allaolevassa taulukossa.
Levikkeet
Levikkeet ovat Tievelhossa ajoradalla ja pientareella sijaitsevia, ajoneuvoille tarkoitettuja toiminnallisia levennyksiä kuten huoltolevikkeitä ja väistötiloja. Tievelho ei rinnasta levikkeiksi pieniä rakenteellisia levennyksiä kuten eroosiosuojalevikkeitä tai kaidetiloja. Leviketyyppejä ovat bussipysäkki, huoltolevike, kohtaamispaikka, pysähtymislevike, väistötila, pysäköintilevike ja muu levike.
Levikkeen sijaintitiedot
Levikkeiden tyypit
Levikkeet-kohdeluokka sisältää erityyppisiä levikkeitä, joiden määritelmät ovat kuvattu allaolevassa taulukossa.
Liikennesaarekkeet
Liikennesaareke on tiemerkinnöin, reunatuella korotettu tai viheralueella tehty moottoriajoneuvoliikenteen liikennevirtoja ohjaava tai niitä erottava tien poikkileikkauksen osa. Kohdeluokka sisältää myös kiertoliittymien kiertosaarekkeet. Lisätietoa kiertoliittymien poikkileikkauksen osista sekä sijaintitarkenteiden käytöstä kiertoliittymissä on tällä sivulla luvussa Kiertoliittymät.
Tien keskellä olevia liikennesaarekkeita voi olla vain yksiajorataisilla tieosuuksilla. Tien reunassa olevia liikennesaarekkeita voi olla myös kaksiajorataisilla tieosuuksilla.
Liikennesaarekkeiden numerointi
Kohde Tekninen koodistoarvo Liikennesaareke 00 lisanu00 Liikennesaareke 11 lisanu11 Liikennesaareke 12 lisanu12 Liikennesaareke 21 lisanu21 Liikennesaareke 22 lisanu22
Tekniset koodisto-arvot jokaiselle kohdeluokalle löydät myös Velhon käyttöliittymän Tietokuvaukset -osion alta. Kohdeluokkakohtaiset ominaisuustiedot päivittyvät puolestaan kohdeluokkakohtaisille ohjesivuille .
Liikennesaarekkeiden tyypit
Liikennesaarekkeet -kohdeluokka sisältää erityyppisiä liikennesaarekkeita sekä kiertosaarekkeet -tyypin. Näiden määritelmät ovat kuvattu alla.
Luiskat
Luiskat ovat tiealueella olevia maanpinnan kaltevia rakenteita, jotka yhdistävät kaksi eri korkeudella olevaa tasoa.
Luiskien numerointi
Luiskien numerointi kertoo, missä kohtaa tiealueen poikkileikkausta kyseinen kohde sijaitsee. Alla olevissa kuvissa on esimerkkejä luiskien numeroinneista. Luiskat numeroidaan päätiehen nähden tiealueen poikkileikkauksen rajauksen ohjeistuksen mukaisesti. Luiskilla, joiden tyyppi on ”Meluvalli”, käytetään numeroinnin sijasta puoli-tietoa.
Luiskien numeroinnit ilmoitetaan sijaintitarkenne-ominaisuustietokenttään alla olevan taulukon mukaisesti.
| Kohde | TEKNINEN KOODISTOARVO |
|---|---|
| Luiska 11 | lunu01 |
| Luiska 12 | lunu02 |
| Luiska 13 | lunu03 |
| Luiska 14 | lunu04 |
| Luiska 21 | lunu05 |
| Luiska 22 | lunu06 |
| Luiska 23 | lunu07 |
| Luiska 24 | lunu08 |
Tekniset koodisto-arvot jokaiselle kohdeluokalle löydät myös Velhon käyttöliittymän Tietokuvaukset-osion alta.
Luiskien tyypit
Luiska -kohdeluokka sisältää erityyppisiä luiskia. Näitä ovat:
| Sisäluiska | Tieltä tai JKPP-väylältä ojaan päin johtava luiska |
| Ulkoluiska | Ojasta ylös ja tiestä tai JKPP-väylältä poispäin johtava luiska |
| Meluvalli | Meluvallien luiskat |
| Muu luiska | Muu kuin sisäluiska, ulkoluiska tai meluvallin luiska. Esimerkiksi niskaojan luiskat |
Ojan pohjat
Avo-ojan keskellä sijaitseva, pituussuunnassa kallistettu avo-ojan osa. Avo-oja on maahan kaivettu peittämätön uoma, jonka tarkoitus on tietyn maa-alueen kuivattaminen tai muu veden johtaminen. Painanne on rakennettu avoin, loivareunainen ja yleensä kasvipeitteinen hulevesien johtamisrakenne. Painanteet voi kirjata ojan pohjina Tievelhoon.
Ojan pohjien numerointi
Ojan-pohjien numerointi kertoo, missä kohtaa tiealueen poikkileikkausta kyseinen kohde sijaitsee. Alla olevassa kuvassa on esimerkki ojan pohjien numeroinneista. Ojan pohjat numeroidaan päätiehen nähden tiealueen poikkileikkauksen rajauksen ohjeistuksen mukaisesti.
Ojan pohjien numeroinnit ilmoitetaan numerointi-ominaisuustietokenttään alla olevassa taulukossa olevilla arvoilla. Laskuojille annetaan numerot 14 tai 24 puolesta riippuen.
Kohde Tekninen koodistoarvo Ojan pohja 11 ojapnu01 Ojan pohja 12 ojapnu02 Ojan pohja 13 ojapnu03 Ojan pohja 14 ojapnu04 Ojan pohja 21 ojapnu05 Ojan pohja 22 ojapnu06 Ojan pohja 23 ojapnu07 Ojan pohja 24 ojapnu08
Tekniset koodisto-arvot jokaiselle kohdeluokalle löydät myös Velhon käyttöliittymän Tietokuvaukset-osion alta sekä kohdeluokkakohtaisilta sivuilta.
Ojan pohjien tyypit
Ohjan pohja -kohdeluokka sisältää erityyppisiä ojan pohjia. Näitä ovat:
| Sivuoja | Tien sisäluiskan ja ulkoluiskan tai erotusalueilla sisäluiskien muodostama tiensuuntainen oja. Sivuojat pitävät tien rakenteen kuivana, kokoavat tieltä ja sen ulkopuolelta tulevat pintavedet sekä johtavat ne pois tiealueelta purkukohtaan. |
| Reunaoja | Tiensuuntainen oja, jonka osana ei ole tien sisäluiskaa. |
| Niskaoja | Tien tasauksen yläpuolella sijaitseva tiensuuntainen oja. Niskaojaa käytetään leikkausluiskan yläpuolisessa rinteessä kokoamaan sitä ylempänä olevan valuma-alueen vedet, jotta pintavesi ei syövyttäisi luiskaa. |
| Laskuoja | Tien poikkisuuntainen oja, joka johtaa sivuojien vedet pois tiealueelta olemassa oleviin uomiin tai vesistöihin. |
Pientareet
Pientareet ovat ajoradasta reunaviivalla erotettuja tien pituussuuntaisia osia. Piennar jaetaan päällystettyyn pientareeseen ja murskepintaiseen tukipientareeseen. Pientareen tarkoituksena on tukea ajorataa, lisätä ajoturvallisuutta ja tien välityskykyä sekä toimia tilapäisenä pysäköimistilana rikkoutuneille ajoneuvoille. Piennar toimii tarvittaessa myös jalankulku- ja pyöräliikenteen käytössä olevana tien osana. Kävelyn ja pyöräilyn väylän päällysteen viereinen murskepintainen tienosa tulkitaan tukipientareeksi, jonka leveys on yleensä 0,25 m. Sorateillä pientareita ei ole.
Pientareiden numerointi
Pientareiden numerointi kertoo missä kohtaa tiealueen poikkileikkausta kyseinen kohde sijaitsee.
Alla olevassa kuvassa on esimerkki yksi- ja kaksiajorataisten tieosuuksien pientareiden numeroinnista. Pientareet 11, 12, 21 ja 22 voivat esiintyä vain kaksiajorataisilla tieosuuksilla.
Yksiajorataisella tieosuudella päällystetyillä pientareilla käytetään numerointeja 13 ja 23 ja tukipientareilla 14 ja 24. Numeroinnit 11, 12, 21 ja 22 on varattu kaksiajorataisten tieosuuksien keskialueen puoleisille pientareille. Kaksiajorataisilla tieosuuksilla numerointeja 11 ja 21 käytetään keskialueen puoleisilla päällystetyillä pientareilla ja numerointeja 12 ja 22 käytetään keskialueen puoleisilla tukipientareilla. Mikäli kävelyn ja pyöräilyn väylälle kirjataan tukipientareet, ne ilmoitetaan kävelyn ja pyöräilyn väylän tieosoitteelle. Kävelyn ja pyöräilyn väylän tukipientareilla käytetään numerointeja 14 ja 24.
Pientareiden numeroinnit ilmoitetaan numerointi-ominaisuustietokenttään Velhon teknistä koodistoarvoa käyttäen. Alla olevassa taulukossa on esitetty pientareiden numerointi.
| Kohde | Tekninen koodistoarvo |
|---|---|
| Piennar 11 | pinu01 |
| Piennar 12 | pinu02 |
| Piennar 13 | pinu03 |
| Piennar 14 | pinu04 |
| Piennar 21 | pinu05 |
| Piennar 22 | pinu06 |
| Piennar 23 | pinu07 |
| Piennar 24 | pinu08 |
Tekniset koodisto-arvot jokaiselle kohdeluokalle löydät myös Velhon käyttöliittymän Tietokuvaukset-osion alta.
Pientareiden tyypit
Reuna-alueet
Reuna-alueet ovat tiealueeseen kuuluvia alueita, jotka sijaitsevat tien reunassa sivu- tai reunaojan, ulkoluiskan tai – jos näitä ei ole – sisäluiskan takana.
Reuna-alueiden numerointi
Reuna-alueiden numerointi kertoo missä kohtaa tiealueen poikkileikkausta kyseinen kohde sijaitsee.
Alla olevassa kuvassa on esimerkki kaksiajorataisen tieosuuden reuna-alueiden numeroinnista. Numerointi on sama yksiajorataisilla tieosuuksilla.
Reuna-alueiden numeroinnit ilmoitetaan numerointi-ominaisuustietokenttään Velhon teknistä koodistoarvoa käyttäen. Alla olevassa taulukossa on esitetty reuna-alueiden numerointi.
| Kohde | Tekninen koodistoarvo |
|---|---|
| Reuna-alue 11 | reanu01 |
| Reuna-alue 21 | reanu02 |
Tekniset koodisto-arvot jokaiselle kohdeluokalle löydät myös Velhon käyttöliittymän Tietokuvaukset -osion alta.
Tasanteet
Tasanteet ovat penkereen ja reunaojan, vallin ja ojan tai ulkoluiskan ja niskaojan välissä tai vallin päällä oleva lähes vaakasuora poikkileikkauksen osa.
Tasanteiden numerointi
Tasanteiden numerointi kertoo missä kohtaa tiealueen poikkileikkausta kyseinen kohde sijaitsee.
Alla olevassa kuvassa on esimerkki tasanteiden numeroinnista.
Tasanteiden numeroinnit ilmoitetaan numerointi-ominaisuustietokenttään Velhon teknistä koodistoarvoa käyttäen. Alla olevassa taulukossa on esitetty tasanteiden numerointi.
| Kohde | Tekninen koodistoarvo |
|---|---|
| Tasanne 11 | tanu01 |
| Tasanne 12 | tanu02 |
| Tasanne 21 | tanu03 |
| Tasanne 22 | tanu04 |
Tekniset koodisto-arvot jokaiselle kohdeluokalle löydät myös Velhon käyttöliittymän Tietokuvaukset -osion alta.
Tiealueen poikkileikkauksen leveystiedot
Tiealueen poikkileikkauksen leveystiedot -kohdeluokkaan ilmoitetaan kaistojen leveystiedot 5 cm tarkkuudella.
Tiealueen poikkileikkauksen leveystiedot ei ole tiealueen poikkileikkauksen osa, toisin kuin muut tiealueen poikkileikkauksen kohdeluokat. Tiealueen poikkileikkauksen leveystiedot on välimäinen kohdeluokka ja sille annetaan sijaintitarkenteeksi ajorata- ja kaista-tieto.
Kuvia ja esimerkkejä
Seuraavassa on kuvattu tiealueen poikkileikkaukseen liittyviä esimerkkejä.
Välialueet
Välialueet-tehtävän käyttö tiealueen poikkileikkauksessa
Tievelhossa käytetään tehtävää ”Välialue” maanteiden hoitourakoiden niitto- ja raivaustarpeiden arvioimiseksi. Välialueita Tievelhossa ovat
- kasvillisuusrakenteita sisältävät erotusalueet
- kasvillisuusrakenteita sisältävät liikennesaarekkeet, jotka erottavat tien ja L- ja P-alueen toisistaan
- sellaiset tien keskellä olevat liikennesaarekkeet, joilla on kasvillisuusrakenteita.
Tällöin tehtävä ”Välialue” voidaan siis antaa
- Erotusalueet -kohdeluokalla tyypeille: erotusalue, korotettu erotusalue, kaiteellinen erotusalue
- Liikennesaarekkeet-kohdeluokalla tyypeille: reunatuella korotettu, viheralue.
Tehtävää ”Välialue” ei anneta luiskille tai ojan pohjille.
Välialueiden leveys kirjataan Erotusalueille ja Liikennesaarekkeille, joiden tehtävä on ”Välialue”, keskiarvona seuraavanlaisiin jaksoihin katkottuna (lyhyitä muutoksia ei huomioida):
- 0—2 m
- 2—4 m
- 4—20 m
- yli 20 m
Kiertoliittymät
Kiertoliittymien poikkileikkaus ja sijaintitarkenteet
Poikkileikkauksen osat
Alla olevissa kuvissa on esitetty kiertoliittymän poikkileikkauksen osat kahdessa eri tapauksessa:
- kiertoliittymä, jossa on yliajettava osuus
- kiertoliittymä, jossa ei ole yliajettavaa osuutta
- liikennemerkeillä käytetään pelkkää puoli-tietoa
- ladottavat pintarakenteet kirjataan sijainnista riippuen Kaistat -kohdeluokan tyypille ”Kiertotilan kavennus” ja/tai Liikennesaarekkeet -kohdeluokan tyypille ”Kiertosaareke”.
Keskellä kiertoliittymää oleva saareke on kiertosaareke, mikä ilmoitetaan Liikennesaarekkeet -kohdeluokkaan tyypille ”Kiertosaareke”. Jos kiertoliittymässä on yliajettava osuus, se on osa kiertosaareketta. Liikennesaarekkeiden tyypillä ”Kiertosaareke” on Tievelhossa ominaisuustieto ”Yliajettava” boolean-tyyppisenä arvona eli kyllä/ei, johon tieto yliajettavuudesta kirjataan. Kiertosaarekkeille ilmoitetaan myös kiertosaarekkeen halkaisija. Yliajettava osuus sisältyy halkaisijaan.
Ajokaistan ja kiertosaarekkeen väliin jäävä kiertotilan kavennus kirjataan kaistoille tyypille ”Kiertotilan kavennus”. Kiertotilan kavennusta ei aina ole kaikissa kiertoliittymissä. Kiertoliittymille ei kirjata piennarta.
Sijaintitarkenteiden käyttö
Kiertoliittymässä olevilla rakenteilla ja varusteilla käytetään sijaintitarkenteita seuraavanlaisesti:
Keskialue vs. liikennesaareke
Keskialue vs. liikennesaareke
Keskialueita ja liikennesaarekkeita voi olla haastava erottaa toisistaan maastossa. Keskialueet ja Liikennesaarekkeet ovat Tievelhossa omia kohdeluokkia. Tien keskellä olevia liikennesaarekkeita esiintyy vain yksiajorataisilla tieosuuksilla. Keskialueita esiintyy kaksiajorataisilla tieosuuksilla joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Poikkeukset on kerrottu tämän sivun luvussa Keskialueet.
Alla olevassa taulukossa on esitetty erilaisia tapauksia keskialueista ja liikennesaarekkeista.
Bussipysäkin odotustila
Bussipysäkin odotustila, esimerkkejä
Bussipysäkin odotustilaa ei ole aina jokaisen bussipysäkin kohdalla. Alla on on kuvattu esimerkkejä erilaisista tapauksista.
Poikkeukset tiealueen peruspoikkileikkauksessa
Eritasoliittymät
Eritasoliittymäalueet ovat poikkeuksia tiealueen peruspoikkileikkauksessa, eikä niiden kohdalla pystytä mallintamaan tiealueen peruspoikkileikkausta. Mahdolliset rampeille kuuluvat tiealueen poikkileikkauksen osat, kuten pientareet ja ojan pohjat, kirjataan ramppien tieosoitteille.
Kävelyn ja pyöräilyn väylät, jotka eivät ole maantietä varten rakennettu
Poikkileikkauksen osat kirjataan kävelyn ja pyöräilyn väylän tieosoitteelle, mikäli kyseistä kävelyn ja pyöräilyn väylää ei ole maantietä varten rakennettu eikä se palvele mitään pääväylää. Kävelyn ja pyöräilyn väylän tukipientareet kirjataan aina kävelyn ja pyöräilyn väylän tieosoitteelle.
