Yleistä

Tiealueen poikkileikkaus on Velhon sijaintipalveluun kuuluva tietokokonaisuus, jonka avulla hallitaan:

  • Tien poikkileikkaukseen kuuluvia kohdeluokkia ja niiden ominaisuuksia
  • Infrakohteiden topologiaa eli kohteiden sijaintia suhteessa toisiinsa. Velhossa topologiaa ilmaistaan termillä sijaintitarkenne.

Lait, ohjeet ja periaatteet

Tietokokonaisuus perustuu määritelmiltään sekä periaatteiltaan Väyläviraston Tien poikkileikkauksen suunnitteluohjeisiin (2013, 2021) teknisesti soveltuvin osin. Muita tietokokonaisuuteen vaikuttaneita esityksiä ovat:

Kohdeluokat

Kohdeluokka kuvaa Velhossa, mistä reaalimaailman kohteesta on kyse. Kohdeluokalle määritellään joukko ominaisuuksia, jotka kuvaavat kohdetta ja sen rakennetta. Kohdeluokka kuuluu aina johonkin tietokokonaisuuteen.

Tiealueen poikkileikkaus koostuu seuraavista kohdeluokista:

  • Erotusalueet
  • Kaistat
  • Keskialueet
  • Levikkeet
  • Liikennesaarekkeet
  • Luiskat
  • Ojan pohjat
  • Pientareet
  • Reuna-alueet
  • Tasanteet
  • Tiealueen poikkileikkauksen leveystiedot
  • Tiealueen poikkileikkauksen kaltevuustiedot (ei ylläpidetä).

Yleisen kuvauksen Tievelhon kohdeluokista ja tietokokonaisuuksista löydät:

Ominaisuustiedot

Tiealueen poikkileikkauksen kohdeluokkien tarkemmat ominaisuustietokuvaukset löydät:

Ominaisuustietoihin liittyvät ajantasaiset muutokset löydät Tietorakennemuutokset -sivulta: https://ohje.velho.vaylapilvi.fi/tievelho/tietorakenne/tietorakennemuutokset/.

Sijaintien hallinta

Tietokokonaisuuden sijaintien hallinnan periaatteita on kuvattu tarkemmin sivulla https://ohje.velho.vaylapilvi.fi/tievelho/tietorakenne/sijaintitiedot/.

Poikkeustapauksia ja tarkempia esimerkkejä on kuvattu tämän sivun Kuvia ja esimerkkejä -osiossa.

Tietovarantokohtaiset määritelmät

Käy tutustumassa sijaintitarkenteisiin sivustolla https://ohje.velho.vaylapilvi.fi/tievelho/tietorakenne/sijaintitiedot/ ennen kuin jatkat lukemista.

Tiealueen poikkileikkauksen kohdeluokat toimivat muiden Tievelhon kohdeluokkien sijaintitarkenteina (pois lukien levikkeet ja tiealueen poikkileikkauksen leveystiedot). Näille annetaan topologiaa kuvaava numerointi keskialueita lukuunottamatta, joilla numerointia ei käytetä. Alla on esitetty numeroinnin periaatteet kohdeluokittain.

Erotusalue

Erotusalue erottaa päällystetyillä teillä ajoradansuuntaiset kävelyn ja pyöräilyn väylät pientareesta, sorateillä ajoradasta. Poikkeuksena tästä on ”Erottelukaista” -tyyppi, joka on pyöräliikenteen ja jalankulun toisistaan erottava alue.

Jos kävelyn ja pyöräilyn väylän ajoradasta erottavalla alueella on oja, alue kirjataan Tievelhossa ”Erotusalueet” -kohdeluokan sijasta ”Luiskat” ja ”Ojan pohjat” -kohdeluokkiin, joille annetaan tehtäväksi ”Välialue”. 

Numerointi

Erotusalueiden numerointi kertoo missä kohtaa tiealueen poikkileikkausta kyseinen kohde sijaitsee.

Yllä olevissa kuvissa on esitetty esimerkkejä Erotusalue -kohdeluokan numeroinneista. Tien oikealla puolella käytetään numerointeja 11 ja 12. Mikäli erotusalueet sijaitsevat tien vasemmalla puolella käytetään vastaavasti numerointeja 21 ja 22.

Erotusalueiden numeroinnit ilmoitetaan numerointi-ominaisuustietokenttään Velhon teknistä koodistoarvoa käyttäen. Alla olevassa taulukossa on esitetty erotusalueiden numerointi.

KohdeTekninen koodistoarvo
Erotusalue 11eralnu01
Erotusalue 12eralnu02
Erotusalue 21eralnu03
Erotusalue 22eralnu04

Tekniset koodisto-arvot jokaiselle kohdeluokalle löydät myös Velhon käyttöliittymän Tietokuvaukset-osion alta: https://velho.vaylapilvi.fi/tietokuvaukset.

Tyyppien määritelmät

Erotusalueet kohdeluokka sisältää erityyppisiä erotusalueita, joiden määritelmät ovat kuvattu alla.

Korotettu erotusalue

Korotettu erotusalue = ”Reunatuella vähintään ajoradan puolelta korotettu, ajoradan suunnassa kävelyn ja pyöräilyn väylän ajoradasta erottava alue.”

Kaiteellinen erotusalue

Kaiteellinen erotusalue = ”Ajoradan suuntainen kävelyn ja pyöräilyn väylän ajoradasta erottava alue, jossa on kaide.”

Erottelukaista

Erottelukaista = ”Pyöräliikenteen ja jalankulun toisistaan erottava alue”

Bussipysäkin odotusalue

Bussipysäkin odotusalue = ”Pysäkistä matkustajille varattu tila linja-auton odottamista, siihen nousemista ja poistumista varten. Odotusalue voidaan erottaa reunatuella korotettuna pysäkin ajotilasta.”

Erotusalue -tyyppiä ei enää ylläpidetä. Erotusalue -tyypille on aiemmin siirretty tieto välikaistoista. Nämä tiedot on nykyisin jaettu Erotusalueet -kohdeluokan ”Korotettu erotusalue” ja ”Kaiteellinen erotusalue” -tyypeille sekä ”Liikennesaarekkeet”, ”Luiskat” ja ”Ojan pohjat” -kohdeluokille. Kaikkia tietoja ei ole saatu keskitetysti siirrettyä, minkä vuoksi ”Erotusalueet” -tyyppi on jouduttu jättämään kohdeluokalle.

Tiemerkintäerottelu -tyyppiä ei enää ylläpidetä. Tiemerkintäerottelu -tyypille on aiemmin tallennettu tien ja erillisen kävely- ja pyörätien tiemerkinnöin erottavat alueet. Tiemerkintäerottelut ovat uuden Tieliikennelain (10.8.2018/729) vastaisia, eikä kohdeluokkaan enää kirjata uutta tietoa. Maastossa on kuitenkin tiemerkintäerottelun mukaisia rakenteita, jotka on kirjattu tälle tyypille.

Kaistat

Täydentyy vuoden 2025 aikana.

Keskialueet

Keskialueella tarkoitetaan kaksiajorataisen tien sisäpientareiden tai, jos niitä ei ole, ajoratojen välistä aluetta, joka erottaa vastakkaisiin suuntiin kulkevat liikennevirrat toisistaan. 

Keskialueita esiintyy aina vain kaksiajorataisilla tieosuuksilla. Tievelhossa tieosuus tulkitaan kaksiajorataiseksi, jos sillä on erilliset ajoradat vastakkaisiin suuntiin kulkeville liikennevirroille. Liikennevirrat on erotettu toisistaan fyysisellä esteellä, pois lukien yksittäisten liittymien kanavoinnit yksiajorataisella tieosuudella. Näistä säännöistä ainoa poikkeus ovat varalaskupaikat, jotka ilmoitetaan keskialue-kohdeluokalle tiemerkintäerottelu-tyyppinä, vaikka siinä ei ole fyysistä estettä.

Keskialueiden numerointi: Keskialueilla ei käytetä numerointeja, koska ne sijaitsevat aina ajoratojen välissä. Alla poikkileikkauskuvat keskialuetyypeistä.

Tyyppien määritelmät

Keskialueet-kohdeluokka sisältää erityyppisiä keskialueita, joiden määritelmät ovat kuvattu alla.

Keskialue

Keskialue = Kaksiajorataisen tien sisäpientareiden välinen, sisäluiskista koostuva alue (ml. vallit), joka erottaa vastakkaisiin suuntiin kulkevat liikennevirrat toisistaan.

Tiemerkintäerottelu

Tiemerkintäerottelu = Kaksiajorataisen tien tiemerkintöjen välinen alue, joka erottaa vastakkaisiin suuntiin kulkevat liikennevirrat toisistaan. Vain varalaskupaikoilla.

Korotettu keskialue

Korotettu keskialue = Kaksiajorataisen tien sisäpientareiden välinen, reunatuella korotettu kivetty alue, joka erottaa vastakkaisiin suuntiin kulkevat liikennevirrat toisistaan.

Kaidetila

Kaidetila = Keskikaiteellisella tiellä sisäpientareiden väliin jäävä, kaidetta varten varattu alue.

Muu

Muu = Esim. siltojen kivetykset. 

Levikkeet

Levikkeet ovat Velhossa ajoradalla ja pientareella sijaitsevia, ajoneuvoille tarkoitettuja toiminnallisia levennyksiä kuten huoltolevikkeitä ja väistötiloja. Velho ei rinnasta levikkeiksi pieniä rakenteellisia levennyksiä kuten eroosiosuojalevikkeitä tai kaidetiloja. Leviketyyppejä ovat bussipysäkki, huoltolevike, kohtaamispaikka, pysähtymislevike, väistötila ja muu levike. 

Levikkeet on Tievelhossa pistemäinen kohdeluokka. Levikkeitä ei käytetä sijaintitarkenteena, kuten muita tiealueen poikkileikkauksen osia.

Liikennesaarekkeet

Tiemerkinnöin, reunatuella korotettu tai viheralueella tehty liikennevirtoja ohjaava tai niitä erottava tien poikkileikkauksen osa. Kohdeluokka sisältää myös kiertoliittymien kiertosaarekkeet. Alla olevissa kuvissa on esitetty kiertoliittymien poikkileikkaus ja sen osat.

Numerointi

Liikennesaarekkeiden numerointi kertoo missä kohtaa tiealueen poikkileikkausta kyseinen kohde sijaitsee.

Yllä olevissa kuvissa on esitetty esimerkkejä Liikennesaarekkeet -kohdeluokan numeroinneista. Tien oikealla puolella käytetään numerointeja 11 ja 12. Mikäli liikennesaarekkeet sijaitsevat tien vasemmalla puolella käytetään vastaavasti numerointeja 21 ja 22. Tien keskellä ja kiertosaarekkeilla käytetään numerointia 00.

Liikennesaarekkeiden numeroinnit ilmoitetaan numerointi-ominaisuustietokenttään Velhon teknistä koodistoarvoa käyttäen. Alla olevassa taulukossa on esitetty liikennesaarekkeiden numerointi.

KohdeTekninen koodistoarvo
Liikennesaareke 00lisanu00
Liikennesaareke 11lisanu11
Liikennesaareke 12lisanu12
Liikennesaareke 21lisanu21
Liikennesaareke 22lisanu22

Tekniset koodisto-arvot jokaiselle kohdeluokalle löydät myös Velhon käyttöliittymän Tietokuvaukset-osion alta: https://velho.vaylapilvi.fi/tietokuvaukset.

Tyyppien määritelmät

Liikennesaarekkeet -kohdeluokka sisältää erityyppisiä liikennesaarekkeita sekä kiertosaarekkeet -tyypin. Näiden määritelmät ovat kuvattu alla.

Tiemerkintä

Tiemerkintä = ”Tiemerkinnöin tehty liikennevirtoja ohjaava tai niitä erottava tien poikkileikkauksen osa. Pelkkä kaksoissulkuviiva ei ole liikennesaareke, vaan vaatii myös ”vinoviivoituksen”.”

Reunatuella korotettu

Reunatuella korotettu = ”Reunatuella korotettu liikennevirtoja ohjaava tai niitä erottava tien poikkileikkauksen osa.”

Viheralue

Viheralue = ”Viheralueella tehty liikennevirtoja ohjaava tai niitä erottava tien poikkileikkauksen osa.”

Kiertosaareke

Selite tulossa

Luiskat

Täydentyy vuoden 2025 aikana.

Ojan pohjat

Täydentyy vuoden 2025 aikana.

Pientareet

Ajoradasta reunaviivalla erotettu tien pituussuuntainen osa. Piennar jaetaan päällystettyyn pientareeseen ja murskepintaiseen tukipientareeseen. Pientareen tarkoituksena on tukea ajorataa, lisätä ajoturvallisuutta ja tien välityskykyä sekä toimia tilapäisenä pysäköimistilana rikkoutuneille ajoneuvoille. Piennar toimii tarvittaessa myös jalankulku- ja pyöräliikenteen käytössä olevana tien osana. Jalankulku- ja pyöräliikenteen väylän päällysteen viereinen murskepintainen tienosa tulkitaan tukipientareeksi, jonka leveys on yleensä 0,25 m. Sorateillä pientareita ei ole.

Numerointi

Pientareiden numerointi kertoo missä kohtaa tiealueen poikkileikkausta kyseinen kohde sijaitsee.

Alla olevassa kuvassa on esimerkki yksi- ja kaksiajorataisten tieosuuksien pientareiden numeroinnista. Pientareet 11, 12, 21 ja 22 voivat esiintyä vain kaksiajorataisilla tieosuuksilla.

Yksiajorataisella osuudella lähimpänä tien keskilinjaa olevan pientareen toinen numero on aina 3. Numeroinnit 11, 12, 21 ja 22 on varattu kaksiajorataisille osuuksille.

Pientareiden numeroinnit ilmoitetaan numerointi-ominaisuustietokenttään Velhon teknistä koodistoarvoa käyttäen. Alla olevassa taulukossa on esitetty pientareiden numerointi.

KohdeTekninen koodistoarvo
Piennar 11pinu01
Piennar 12pinu02
Piennar 13pinu03
Piennar 14pinu04
Piennar 21pinu05
Piennar 22pinu06
Piennar 23pinu07
Piennar 24pinu08

Tekniset koodisto-arvot jokaiselle kohdeluokalle löydät myös Velhon käyttöliittymän Tietokuvaukset-osion alta: https://velho.vaylapilvi.fi/tietokuvaukset.

Tyyppien määritelmät

Päällystetty piennar

Päällystetty piennar = Ajoradasta reunaviivalla erotetun tien pituussuuntaisen osan päällystetty osuus.

Tukipiennar

Tukipiennar = Ajoradasta reunaviivalla erotetun tien pituussuuntaisen osan sorapintainen osuus.

Reuna-alueet

Täydentyy vuoden 2025 aikana.

Tasanteet

Täydentyy vuoden 2025 aikana.

Tiealueen poikkileikkauksen leveystiedot

Tiealueen poikkileikkauksen leveystiedot -kohdeluokkaan ilmoitetaan kaistojen leveystiedot 5 cm tarkkuudella.

Tiealueen poikkileikkauksen leveystiedot ei ole tiealueen poikkileikkauksen osa, toisin kuin muut tiealueen poikkileikkauksen kohdeluokat. Tiealueen poikkileikkauksen leveystiedot on välimäinen kohdeluokka ja sille annetaan sijaintitarkenteeksi ajorata- ja kaista-tieto.

Kuvia ja esimerkkejä

Seuraavassa on kuvattu tiealueen poikkileikkaukseen liittyviä poikkeuksia sekä kuriositeettitapauksia.

Keskialue vs. liikennesaareke

Keskialueita ja liikennesaarekkeita voi olla haastava erottaa toisistaan maastossa. Keskialueet ja Liikennesaarekkeet ovat Tievelhossa omia kohdeluokkia. Keskialueita esiintyy aina vain kaksiajorataisilla tieosuuksilla. Se, onko kyseessä keskialue vai liikennesaareke, selviää seuraavien kysymysten perusteella:

  • Onko tieosuus kaksiajoratainen?
  • Erottaako tiealueen kohde vastakkaisiin suuntiin kulkevat liikennevirrat toisistaan?
  • Onko liikennevirrat erotettu toisistaan fyysisellä esteellä, kuten kaiteella tai korokkeella?
  • Onko kyseessä yksittäisen liittymän kanavointi?

Jos vastaus kolmeen ensimmäiseen kysymykseen on ”kyllä” ja viimeiseen ”ei”, kyseessä on keskialue. Kaikissa muissa tapauksissa kyseessä on liikennesaareke (poikkeuksena varalaskupaikat).

Alla olevissa kuvissa on esitetty erilaisia tapauksia keskialueista ja liikennesaarekkeista.

Yksittäisten liittymien kanavoinnit ovat pistemäisiä esteitä yksiajorataisella tiellä, eivätkä muuta tieosuutta kaksiajorataiseksi. Kanavointien pituus riippuu suunnittelunopeudesta, eikä niiden pituus määritä sitä, onko tieosuus yksi- vai kaksiajoratainen. Mikäli fyysinen este, esimerkiksi reunatuella korotettu liikennesaareke, jatkuu liittymäalueen ulkopuolelle, esimerkiksi kahden erillisen liittymän välillä, tulkitaan tieosuus kaksiajorataiseksi, koska kyse ei ole enää pistemäisestä esteestä.
Liikennesaareke (tyyppi: reunatuella korotettu). Kohde erottaa vastakkaisiin suuntiin kulkevat liikennevirrat toisistaan ja siinä on fyysinen este. Tieosuutta ei kuitenkaan tulkita kaksiajorataiseksi, sillä kyseessä on yksittäisen liittymän kanavointi.
Keskialue. Tieosuus tulkitaan kaksiajorataiseksi, koska kohde erottaa vastakkaisiin suuntiin kulkevat liikennevirrat toisistaan fyysisellä esteellä, eikä kyse ole yksittäisestä liittymästä.
Keskialue. Tieosuus tulkitaan kaksiajorataiseksi, koska kohde erottaa vastakkaisiin suuntiin kulkevat liikennevirrat toisistaan fyysisellä esteellä, eikä kyse ole yksittäisestä liittymästä.
Keskialue. Tieosuus tulkitaan kaksiajorataiseksi, koska kohde erottaa vastakkaisiin suuntiin kulkevat liikennevirrat toisistaan fyysisellä esteellä, eikä kyse ole yksittäisestä liittymästä.
Varalaskupaikka. Kohde tulkitaan Tievelhossa keskialueeksi (tyyppi: tiemerkintäerottelu), vaikka siinä ei ole fyysistä estettä. Varalaskupaikka on ainut poikkeus 2-ajorataisuuden määritelmään.

Kaidetila

Tien poikkileikkauksen suunnitteluohjeen (2021) mukaan kaidetila on ”pientareen vieressä tai luiskassa kaiteen asentamista varten varattu alue. Keskikaiteellisella tiellä kaidetila on sisäpientareiden väliin jäävä kaidetta varten varattu alue.”

Velhossa kaidetila ei tällä hetkellä esiinny itsenäisenä kohdeluokkana. Keskikaiteellinen tiekohde ilmoitetaan Velhoon keskialue-kohdeluokkana tyypillä kaidetila. Ajoradan vieressä Velho tulkitsee kaidetilan kuuluvan osaksi tukipiennarta.

Keskialue (tyyppi: kaidetila). Kaidetilan molemmin puolin ilmoitetaan piennar (tyyppi: päällystetty piennar) numeroinneilla 12 ja 22.
Piennar (soraosuudella tyyppi: tukipiennar). Velho tulkitsee kaidetilan kuuluvan osaksi tukipiennarta ajoradan vierellä.

Erotusalue vs. luiskat + ojan pohja

Jos kävelyn ja pyöräilyn väylän ajoradasta erottavalla alueella on oja, alue kirjataan Tievelhossa ”Erotusalueet” -kohdeluokan sijasta ”Luiskat” ja ”Ojan pohjat” -kohdeluokkiin, joille annetaan tehtäväksi ”Välialue”.

Tievelhossa kuvassa tien ja jalankulku- ja pyöräilyväylän välissä oleva alue mallinnetaan sisäluiskana, ojan pohjana ja ulkoluiskana. 

Keskialueiden muoto

Keskialueiden muodon käsittely on Velhossa poikkeustapaus. Velhossa ei ole tällä hetkellä tarpeen eritellä keskialueen muotoa, vaikka esimerkiksi välialueiden ja erotusalueiden erottaminen toisistaan tähän logiikkaan perustuukin.

Keskialue (tyyppi: keskialue). Keskialueiden muotoa ei ole tarpeellista eritellä Velhossa. Kuvan mukaisella keskialue-kohteella esiintyy valli sekä kaksi luiskaa ja ojan pohja. Kohde ilmoitetaan kuitenkin Velhoon muotoa erittelemättä. Ajoratojen sivussa sijaitsevat vallit.Ilmoitetaan Velhoon luiska-kohdeluokkana (tyyppi: sisä- ja ulkoluiska, tehtävä; melusuojaus).