Yleistä
Tiealueen poikkileikkaus on Velhon sijaintipalveluun kuuluva tietokokonaisuus, jonka avulla hallitaan:
- Tien poikkileikkaukseen kuuluvia kohdeluokkia ja niiden ominaisuuksia
- Infrakohteiden topologiaa eli kohteiden sijaintia suhteessa toisiinsa. Velhossa topologiaa ilmaistaan termillä sijaintitarkenne.
Lait, ohjeet ja periaatteet
Tietokokonaisuus perustuu määritelmiltään sekä periaatteiltaan Väyläviraston Tien poikkileikkauksen suunnitteluohjeisiin (2013, 2021) teknisesti soveltuvin osin. Muita tietokokonaisuuteen vaikuttaneita esityksiä ovat:
- buildingSMART Finland (2019). InfraBIM-nimikkeistö.
- Rakennustieto (2011). Infra Hankeosanimikkeistö.
- Oikeusministeriö (2018). Tieliikennelaki.
- Muut täydentävät Väyläviraston ohjeet (esim. Jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnittelu (2014) sekä Kaistojen säädösperusta (2020).
Kohdeluokat
Kohdeluokka kuvaa Velhossa, mistä reaalimaailman kohteesta on kyse. Kohdeluokalle määritellään joukko ominaisuuksia, jotka kuvaavat kohdetta ja sen rakennetta. Kohdeluokka kuuluu aina johonkin tietokokonaisuuteen.
Tiealueen poikkileikkaus koostuu seuraavista kohdeluokista:
- Erotusalueet
- Kaistat
- Keskialueet
- Levikkeet
- Luiskat
- Ojan pohjat
- Pientareet
- Reuna-alueet
- Tasanteet
- Tiealueen poikkileikkauksen leveystiedot
- Tiealueen poikkileikkauksen kaltevuustiedot (ei ylläpidetä).
Yleisen kuvauksen Tievelhon kohdeluokista ja tietokokonaisuuksista löydät:
- Ohjesivujen Tietorakenne -sivulta: https://ohje.velho.vaylapilvi.fi/tievelho/tietorakenne/
- Velhon käyttöliittymästä Tietokuvaukset-osion alta: https://velho.vaylapilvi.fi/tietokuvaukset.
Ominaisuustiedot
Tiealueen poikkileikkauksen kohdeluokkien tarkemmat ominaisuustietokuvaukset löydät:
- Ohjesivujen Tietokuvaus ja vastaavuudet -sivulta: https://ohje.velho.vaylapilvi.fi/tievelho/tietorakenne/tietokuvaus-ominaisuustietokuvaukset/
- Velhon-käyttöliittymästä Tietokuvaukset-osion alta: https://velho.vaylapilvi.fi/tietokuvaukset.
Ominaisuustietoihin liittyvät ajantasaiset muutokset löydät Tietorakennemuutokset -sivulta: https://ohje.velho.vaylapilvi.fi/tievelho/tietorakenne/tietorakennemuutokset/.
Sijaintien hallinta
Tietokokonaisuuden sijaintien hallinnan periaatteita on kuvattu tarkemmin sivulla https://ohje.velho.vaylapilvi.fi/tievelho/tietorakenne/sijaintitiedot/.
Poikkeustapauksia ja tarkempia esimerkkejä on kuvattu tämän sivun Kuvia ja esimerkkejä -osiossa.
Tietovarantokohtaiset määritelmät
Käy tutustumassa sijaintitarkenteisiin sivustolla https://ohje.velho.vaylapilvi.fi/tievelho/tietorakenne/sijaintitiedot/ ennen kuin jatkat lukemista.
Tiealueen poikkileikkauksen kohdeluokat toimivat muiden Tievelhon kohdeluokkien sijaintitarkenteina (pois lukien levikkeet ja tiealueen poikkileikkauksen leveystiedot). Näille annetaan topologiaa kuvaava numerointi keskialueita lukuunottamatta, joilla numerointia ei käytetä. Alla on esitetty numeroinnin periaatteet kohdeluokittain.
Erotusalue
Erotusalueet on Tievelhossa yläkäsite, jonka alle asettuvat tyyppeinä liikennesaarekkeet sekä erilaiset erotusalueen muodot.
Numerointi
Erotusalueiden numerointi kertoo missä kohtaa tiealueen poikkileikkausta kyseinen kohde sijaitsee.
Kuvassa esimerkki erotusalueiden numeroinnista tien oikealla puolella 2-ajorataisella tiellä. Mikäli erotusalueet sijaitsevat tien vasemmalla puolella käytetään vastaavasti numerointeja 21 ja 22. 1-ajorataisella tiellä noudatetaan samoja mallinnus periaatteita kuin 2-ajorataisella tiellä. Liikennesaarekkeilla käytetään numeroa 00.
Erotusalueiden numeroinnit ilmoitetaan numerointi-ominaisuustietokenttään Velhon teknistä koodistoarvoa käyttäen. Alla olevassa taulukossa on esitetty erotusalueiden numerointi.
Kohde | Tekninen koodistoarvo |
---|---|
Erotusalue 00 | eralnu00 |
Erotusalue 11 | eralnu01 |
Erotusalue 12 | eralnu02 |
Erotusalue 21 | eralnu03 |
Erotusalue 22 | eralnu04 |
Tekniset koodisto-arvot jokaiselle kohdeluokalle löydät myös Velhon käyttöliittymän Tietokuvaukset-osion alta: https://velho.vaylapilvi.fi/tietokuvaukset.
Tyyppien määritelmät
Erotusalueet kohdeluokka sisältää erityyppisiä erotusalueita, joiden määritelmät ovat kuvattu alla.
Erotusalue
Erotusalue = ”Tien ja erillisen kävely- ja pyörätien välinen alue, kun kyseessä ei ole ”korotettu erotusalue” tai ”kaiteellinen erotusalue” -tyyppi. Jos tien ja erillisen kävely- ja pyörätien välisellä alueella on oja, se ei ole erotusalue, vaan luiska + ojan pohja + luiska, joille annetaan tehtäväksi ”välialue”.”
Korotettu erotusalue
Korotettu erotusalue = ”Reunatuella korotettu, ajoradan suunnassa kävely- ja pyörätien ajoradasta erottava kivetty alue”
Kaiteellinen erotusalue
Kaiteellinen erotusalue = ”Reunatuella korotettu, ajoradan suunnassa kävely- ja pyörätien ajoradasta erottava kivetty alue, jossa on kaide.”
Kuva tulossa
Erottelukaista
Erottelukaista = ”Pyöräliikenteen ja jalankulun toisistaan erottava alue”
Liikennesaareke
Liikennesaareke = ”Tiemerkinnöin tai korotetuin reunatuin tehty liikennevirtoja ohjaava tai niitä erottava ajoradan alue”
Tiemerkintäerottelu
Tiemerkintäerottelu = ”Tien ja erillisen kävely- ja pyörätien tiemerkinnöin erottava alue.”
Kuva tulossa
Bussipysäkin odotusalue
Bussipysäkin odotusalue = ”Pysäkistä matkustajille varattu tila linja-auton odottamista, siihen nousemista ja poistumista varten. Odotusalue voidaan erottaa reunatuella korotettuna pysäkin ajotilasta.”
Kaistat
Täydentyy vuoden 2024 aikana.
Keskialueet
Keskialueella tarkoitetaan kaksiajorataisen tien sisäpientareiden tai, jos niitä ei ole, ajoratojen välistä aluetta, joka erottaa vastakkaisiin suuntiin kulkevat liikennevirrat toisistaan.
Keskialueita esiintyy aina vain kaksiajorataisilla tieosuuksilla. Tievelhossa tieosuus tulkitaan kaksiajorataiseksi, jos sillä on erilliset ajoradat vastakkaisiin suuntiin kulkeville liikennevirroille. Liikennevirrat on erotettu toisistaan fyysisellä esteellä, pois lukien yksittäisten liittymien kanavoinnit yksiajorataisella tieosuudella. Näistä säännöistä ainoa poikkeus ovat varalaskupaikat, jotka ilmoitetaan keskialue-kohdeluokalle tiemerkintäerottelu-tyyppinä, vaikka siinä ei ole fyysistä estettä.
Tyyppien määritelmät
Keskialueet-kohdeluokka sisältää erityyppisiä keskialueita, joiden määritelmät ovat kuvattu alla.
Keskialue
Keskialue = Kaksiajorataisen tien sisäpientareiden välinen, sisäluiskista koostuva alue (ml. vallit), joka erottaa vastakkaisiin suuntiin kulkevat liikennevirrat toisistaan.
Tiemerkintäerottelu
Tiemerkintäerottelu = Kaksiajorataisen tien tiemerkintöjen välinen alue, joka erottaa vastakkaisiin suuntiin kulkevat liikennevirrat toisistaan. Esimerkiksi varalaskupaikka.
Korotettu keskialue
Korotettu keskialue = Kaksiajorataisen tien sisäpientareiden välinen, reunatuella korotettu kivetty alue, joka erottaa vastakkaisiin suuntiin kulkevat liikennevirrat toisistaan.
Kaidetila
Kaidetila = Keskikaiteellisella tiellä sisäpientareiden väliin jäävä, kaidetta varten varattu alue.
Muu
Muu = Esim. siltojen kivetykset.
Levikkeet
Levikkeet ovat Velhossa ajoradalla ja pientareella sijaitsevia, ajoneuvoille tarkoitettuja toiminnallisia levennyksiä kuten huoltolevikkeitä ja väistötiloja. Velho ei rinnasta levikkeiksi pieniä rakenteellisia levennyksiä kuten eroosiosuojalevikkeitä tai kaidetiloja. Leviketyyppejä ovat bussipysäkki, huoltolevike, kohtaamispaikka, pysähtymislevike, väistötila ja muu levike.
Levikkeet on Tievelhossa pistemäinen kohdeluokka. Levikkeitä ei käytetä sijaintitarkenteena, kuten muita tiealueen poikkileikkauksen osia.
Luiskat
Täydentyy vuoden 2024 aikana.
Ojan pohjat
Täydentyy vuoden 2024 aikana.
Pientareet
Ajoradasta reunaviivalla erotettu tien pituussuuntainen osa. Piennar jaetaan päällystettyyn pientareeseen ja murskepintaiseen tukipientareeseen. Pientareen tarkoituksena on tukea ajorataa, lisätä ajoturvallisuutta ja tien välityskykyä sekä toimia tilapäisenä pysäköimistilana rikkoutuneille ajoneuvoille. Piennar toimii tarvittaessa myös jalankulku- ja pyöräliikenteen käytössä olevana tien osana. Jalankulku- ja pyöräliikenteen väylän päällysteen viereinen murskepintainen tienosa tulkitaan tukipientareeksi, jonka leveys on yleensä 0,25 m. Sorateillä pientareita ei ole.
Numerointi
Pientareiden numerointi kertoo missä kohtaa tiealueen poikkileikkausta kyseinen kohde sijaitsee.
Alla olevassa kuvassa on esimerkki yksi- ja kaksiajorataisten tieosuuksien pientareiden numeroinnista. Pientareet 11, 12, 21 ja 22 voivat esiintyä vain kaksiajorataisilla tieosuuksilla.
Yksiajorataisella osuudella lähimpänä tien keskilinjaa olevan pientareen toinen numero on aina 3. Numeroinnit 11, 12, 21 ja 22 on varattu kaksiajorataisille osuuksille.
Pientareiden numeroinnit ilmoitetaan numerointi-ominaisuustietokenttään Velhon teknistä koodistoarvoa käyttäen. Alla olevassa taulukossa on esitetty pientareiden numerointi.
Kohde | Tekninen koodistoarvo |
---|---|
Piennar 11 | pinu01 |
Piennar 12 | pinu02 |
Piennar 13 | pinu03 |
Piennar 14 | pinu04 |
Piennar 21 | pinu05 |
Piennar 22 | pinu06 |
Piennar 23 | pinu07 |
Piennar 24 | pinu08 |
Tekniset koodisto-arvot jokaiselle kohdeluokalle löydät myös Velhon käyttöliittymän Tietokuvaukset-osion alta: https://velho.vaylapilvi.fi/tietokuvaukset.
Tyyppien määritelmät
Päällystetty piennar = Ajoradasta reunaviivalla erotetun tien pituussuuntaisen osan päällystetty osuus.
Tukipiennar = Ajoradasta reunaviivalla erotetun tien pituussuuntaisen osan sorapintainen osuus.
Reuna-alueet
Täydentyy vuoden 2024 aikana.
Tasanteet
Täydentyy vuoden 2024 aikana.
Tiealueen poikkileikkauksen leveystiedot
Tiealueen poikkileikkauksen leveystiedot -kohdeluokkaan ilmoitetaan kaistojen leveystiedot 5 cm tarkkuudella.
Tiealueen poikkileikkauksen leveystiedot ei ole tiealueen poikkileikkauksen osa, toisin kuin muut tiealueen poikkileikkauksen kohdeluokat. Tiealueen poikkileikkauksen leveystiedot on välimäinen kohdeluokka ja sille annetaan sijaintitarkenteeksi ajorata- ja kaista-tieto.
Kuvia ja esimerkkejä
Seuraavassa on kuvattu tiealueen poikkileikkaukseen liittyviä poikkeuksia sekä kuriositeettitapauksia.
Keskialue vs. liikennesaareke
Keskialueita ja liikennesaarekkeita voi olla haastava erottaa toisistaan maastossa. Keskialueet ovat Tievelhossa oma kohdeluokkansa, liikennesaarekkeet taas erotusalue-kohdeluokan yksi tyyppi. Keskialueita esiintyy aina vain kaksiajorataisilla tieosuuksilla. Se, onko kyseessä keskialue vai liikennesaareke, selviää seuraavien kysymysten perusteella:
- Onko tieosuus kaksiajoratainen?
- Erottaako tiealueen kohde vastakkaisiin suuntiin kulkevat liikennevirrat toisistaan?
- Onko liikennevirrat erotettu toisistaan fyysisellä esteellä, kuten kaiteella tai korokkeella?
- Onko kyseessä yksittäisen liittymän kanavointi?
Jos vastaus kolmeen ensimmäiseen kysymykseen on ”kyllä” ja viimeiseen ”ei”, kyseessä on keskialue. Kaikissa muissa tapauksissa kyseessä on liikennesaareke (poikkeuksena varalaskupaikat).
Alla olevissa kuvissa on esitetty erilaisia tapauksia keskialueista ja liikennesaarekkeista.
Kaidetila
Tien poikkileikkauksen suunnitteluohjeen (2021) mukaan kaidetila on ”pientareen vieressä tai luiskassa kaiteen asentamista varten varattu alue. Keskikaiteellisella tiellä kaidetila on sisäpientareiden väliin jäävä kaidetta varten varattu alue.”
Velhossa kaidetila ei tällä hetkellä esiinny itsenäisenä kohdeluokkana. Keskikaiteellinen tiekohde ilmoitetaan Velhoon keskialue-kohdeluokkana tyypillä kaidetila. Ajoradan vieressä Velho tulkitsee kaidetilan kuuluvan osaksi tukipiennarta.
Välialue vs. erotusalue
Tien poikkileikkauksen suunnitteluohjeen (2021) mukaan välialue on ”autotien ja erillisen jalankulku- ja pyöräliikenteen väylän tukipientareiden välinen alue, jota ei ole korotettu reunatuella.” Välialue voi olla muodoltaan tasanne tai oja (koostuen kahdesta luiskasta ja ojan pohjasta).
Velhossa välialue ei ole kohdeluokka tai minkään kohdeluokan tyyppi. Välialueet inventoidaan muodon mukaisesti kohdeluokille tasanne, luiska ja/tai ojan pohja. Kohteen tehtävä-ominaisuustiedolle ilmoitetaan samalla, että se kuuluu osaksi välialuetta (toiminnalliset ominaisuudet, tehtävä = välialue).
Keskialueiden muoto
Keskialueiden muodon käsittely on Velhossa poikkeustapaus. Velhossa ei ole tällä hetkellä tarpeen eritellä keskialueen muotoa, vaikka esimerkiksi välialueiden ja erotusalueiden erottaminen toisistaan tähän logiikkaan perustuukin.
Keskialue (tyyppi: keskialue). Keskialueiden muotoa ei ole tarpeellista eritellä Velhossa. Kuvan mukaisella keskialue-kohteella esiintyy valli sekä kaksi luiskaa ja ojan pohja. Kohde ilmoitetaan kuitenkin Velhoon muotoa erittelemättä. Ajoratojen sivussa sijaitsevat vallit.Ilmoitetaan Velhoon luiska-kohdeluokkana (tyyppi: sisä- ja ulkoluiska, tehtävä; melusuojaus).