Velhosta saatavalla tiestötiedolla on tärkeä rooli hoitourakoiden kilpailutuksessa

Lokakuu on keskeinen kuukausi teiden kunnossapidossa. Maantiet on jaettu hoitourakka-alueisiin. Teiden ylläpidosta vastaavat urakoitsijat, jotka valitaan säännöllisten kilpailutusten kautta. Lokakuun alussa käynnistyvät uudet maanteiden hoitourakoiden kilpailutukset vuosille 2025–2030.

Maanteiden hoitourakoiden kilpailutuksesta vastaavat Väylävirasto ja Varsinais-Suomen ELY-keskus. Urakat ovat niin sanottuja laatuvastuu-urakoita, jotka toteutetaan Väylän määrittelemien laatuvaatimusten mukaisesti.

Velhosta saatava data lähtötietona hoitourakoille

Hoitourakoilla tarkoitetaan teiden huoltoon liittyviä tehtäviä, kuten esimerkiksi talvikunnossapitoa, sorateiden hoitoa, viher- ja puhtaanapitotöitä, kuivatuksen varmistamista sekä pieniä ja äkillisiä päällysteiden paikkauksia. Tehtäviin kuuluu myös varusteiden ja laitteiden kuten liikennemerkkien kunnossapito sekä osallistuminen tilaajalle kuuluvien viranomaistehtävien hoitoon. Hoitotöiden valvonnasta vastaavat ELY-keskukset.

Kilpailutusprosessissa urakoitsijat hyödyntävät Velhosta saatavaa dataa tarjousliitteinä ja myöhemmin sopimusliitteinä. Tärkeä lähtötieto urakoita varten voivat olla esimerkiksi kohdeluokat: pysäkkivarusteet ja pysäkit, jotta talvikunnossapidon tarjous tietylle alueelle olisi mahdollisimman tarkka.

”Hoitourakoiden kilpailutuksessa ja niiden toteutuksessa ajantasaisella ja tarkalla tiestötiedolla on merkitystä. Mitä laadukkaampaa ja tarkempaa dataa on käytettävissä, sitä parempia ja riidattomampia sopimuksia voidaan solmia”, kertoo teiden kunnossapidon ohjauksen projektipäällikkö Jani Lehenberg Väylävirastosta. 

Jokaisella tietoa Velhoon vievällä on tärkeä rooli

Lehenbergin mukaan jokaisella Velhoon tietoa vievällä on kokonaisuudessa tärkeä rooli.

”Oikein tallennetut ja luotettavat tiedot ovat keskeinen osa sopimusasiakirjoja. Osa niistä on kriittisiä, sillä ne voivat suoraan vaikuttaa kustannuksiin. Kun hoitourakoiden tiedot ovat kunnossa, urakat voivat sujua tehokkaammin”, hän muistuttaa.

 Laadukkaita tarjouksia saadaan, kun urakoitsijat voivat luottaa tarjolla olevan datan olevan ajan tasalla.

Urakoiden edetessä urakoitsijat myös päivittävät ja ylläpitävät tietoja Velho-järjestelmään. Hoitourakan aikana kerätyt tiedot kirjataan urakoitsijan käyttämiin järjestelmiin, joista ne siirretään rajapinnan kautta Velhoon.